De Botestraat werd in 2021 heraangelegd. In het ontwerp werden zebrapaden voorzien, waarop een overstekende voetganger altijd voorrang heeft.
Het zebrapad ter hoogte van het kruispunt met de Vrouwenstraat werd in 2014 uitgerust met extra verlichting. Bij de andere oversteekplaatsen in de Botestraat (nabij de kruispunten met de Gaverstraat en met de Zwanebloemstraat) staat een verlichtingspaal op korte afstand, maar toch is het licht ontoereikend om klaarstaande en overstekende voetgangers waar te nemen.
Als antwoord op een eerdere vraag van fractievoorzitter Stijn De Roo antwoordde de schepen: “We onderzoeken of de verlichting voldoende is.” Bijkomend antwoordde de schepen op zijn laatste vraag: “We zijn op de hoogte van de problematiek van de oversteekbaarheid van de Botestraat en zoeken uit hoe we de situatie verder kunnen verbeteren.”
In opvolging van zijn laatste vragen stelde fractievoorzitter De Roo recent onderstaande vragen aan de bevoegd schepen:
- Wanneer vond de laatste evaluatie plaats na de heraanleg van de Botestraat? Wat was de conclusie?
- Tot welke aanbevelingen heeft de evaluatie geleid?
- Is de schepen bereid om de vermelde locaties beter te verlichten? Wat is hiervoor de timing? Graag meer uitleg.
Schepen Watteeuw antwoordde op deze vragen:
"Op 18 september 2020 heeft er een nazorgmoment plaatsgevonden in het kader van IKZ. Dit is vooral een moment waarbij vanuit technisch oogpunt wordt gekeken naar de heraanleg. We doen geen volledige evaluatie van alle projecten op openbaar domein vanuit mobiliteitsoogpunt. Er werd recent ook een grondigere analyse gedaan van de bestaande. De conclusie ligt op verschillende plaatsen in de lijn van uw eigen bevindingen.
Algemene bevindingen van de evaluatie:
- Botestraat wordt op vandaag niet overal mooi egaal uitgelicht, lichtvlekken wisselen elkaar soms af met donkere vlekken.
- In de Botestraat staan op vandaag nog hoge vermogens opgesteld, NAHP (soms 100W’ers).
- het voelt niet geheel donker aan t.h.v. de zebrapaden, maar ideaal uitgelicht zijn de zebrapaden op vandaag niet in vergelijking met andere locaties
- In Wondelgem zitten we met een (hele) lage verleddingsgraad (blauw = led), hier zouden we met de extra middelen om versneld te verledden snel een grote sprong kunnen maken. De zebralichtmasten halen we standaard mondjesmaat ook weg in andere dossiers, dus zouden we hier ook kunnen toepassen. Dan is de aanpak van de verlichting uniform op de verschillende kruispunten in deze straat.
Bij het nazorgmoment kwamen enkele technische aanbevelingen naar voor zoals onder meer de verlaging van een boordsteen, het verplaatsen van een fietsenstalling, een aanpassing van signalisatie.
In kader van het versneld verledden van de openbare verlichting zullen de diensten een voorstel uitwerken in samenspraak met Fluvius om dit dus naar voor te trekken op de agenda. Met de Botestraat als centrale as. Bij het versneld verledden zullen we zo snel mogelijk één op één verledden om zo vooruitgang te kunnen boeken. Specifiek voor de Botestraat zullen we dan ook bekijken om enkele lichtmasten in de Botestraat gelijktijdig met de verleddingsoefening te herpositioneren ten opzichte van de zebrapaden en zo dus tegemoet te komen aan de bezorgdheden.
Als we in het voorjaar 2024 kunnen starten met ontwerp en dit dossier het ganse goedkeuringsproces heeft doorlopen dan zal uiteraard gekoppeld aan de uitvoeringstijd dit ten vroegste in het najaar 2024 kunnen uitgevoerd worden. En al zeker als er zoals hier verplaatsing van masten en dus nutsleidingen moeten aangepast worden."
Stijn De Roo: "In Wondelgem leeft al langer de vraag om de oversteekplaatsen in de Botestraat beter uit te lichten. Ik ben tevreden dat er - na lang aandringen - nu beslist is om bij het versneld verledden voorrang te geven aan deze straat.
Daarnaast werd er beslist om gelijktijdig de herpositionering te onderzoeken van enkele lichtmasten t.o.v. van de zebrapaden in de Botestraat. Ook dat is positief nieuws voor de verkeersveiligheid in Wondelgem."