Automatische handhaving van plaatselijk verkeer enkel mogelijk op korte trajecten

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

In maart 2025 brachten de Politiezone Gent en het Mobiliteitsbedrijf een werkbezoek aan Zaventem om zich te informeren over het gebruik van ANPR-camera's bij de handhaving van "uitgezonderd plaatselijk verkeer."

De camera’s worden in Zaventem namelijk ingezet voor 4 straten, die een lengte hebben van 350 tot 500 meter. Het betreft dus een vrij kort traject. Hoe groter de zone, hoe meer moeilijkheden er namelijk zijn volgens de gemeente Zaventem. Het gemeentebestuur van Zaventem was op dat moment in afwachting van het resultaat van een juridische toets. Er liepen namelijk drie procedures voor de Politierechtbank Halle –Vilvoorde en er werd in drieduizend dossiers verweer ingediend bij de sanctionerende GAS-ambtenaar. Feedback van diezelfde GAS-ambtenaar werd verwacht in de maand mei 2025.

Het Mobiliteitsbedrijf en de Politie Gent volgden de beslissingen van de sanctionerende ambtenaar van Zaventem en de uitspraak door de politierechtbank op. 

In de Rijvisschestraat werd het plan begraven om met ANPR-camera’s een verbod op doorgaand verkeer af te dwingen. De camera’s werden vorige legislatuur voorgesteld als compromis met bewoners, die naar de rechtbank trokken. Maar nu bestempelt de schepen van mobiliteit de regeling als “niet realistisch.” De inschatting van de politie is dat het traject van de Rijvisschestraat te lang is om met camera’s te controleren of verkeer al dan niet plaatselijk is.

Gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) stelde hierover volgende vragen aan de burgemeester:

  1. Hoe kwam de inschatting over de haalbaarheid van ANPR-camera’s in de Rijvisschestraat tot stand? 
  2. Welke algemene conclusies zijn daaruit te trekken voor andere mogelijke trajecten binnen Gent?
  3. Hoe kadert dit onderzoek binnen het bredere onderzoek naar de inzet van ANPR-camera’s tegen sluipverkeer (met Zaventem als een referentiepunt)?
  4. Heeft het stadsbestuur reeds feedback ontvangen over de juridische beslissingen m.b.t. de cases in Zaventem? Zo ja, wat was deze feedback? Zo neen, wat is de nieuwe timing?

Burgemeester De Clercq antwoordde:

"Wat betreft de inzet van ANPR camera’s, specifiek om te handhaven op plaatselijk verkeer, komt uit het project Zaventem naar voren dat dergelijke automatische handhaving inderdaad maar sluitend is op vrij korte trajecten, variërend van 300 tot maximaal 500 meter.

Het traject van de Rijvisschestraat, tussen de N43 en de N60, is bijna 2 kilometer lang. Op basis van de lessons learned uit Zaventem is de inzet van ANPR camera’s, specifiek om te handhaven op plaatselijk verkeer, op dit traject geen verdere optie. De afstand is te lang om hiervoor ANPR-camera’s in te zetten. 

Politie zal uiteraard wel nog kunnen handhaven op basis van gerichte controleacties. De inschatting ligt hierbij bij de politie.

Als er noodzaak is om in de toekomst dergelijke handhaving op plaatselijk verkeer op andere locaties in te voeren op grondgebied Gent, dan zal uiteraard rekening gehouden met de feedback die we nu hebben van het proefproject uit Zaventem. 

Wat betreft nog uw specifieke vraag rond de juridische procedures, is de politie in kennis gesteld dat inmiddels 2 van de 3 beroepen zijn behandeld voor de Politierechtbank Halle-Vilvoorde. Globaal kan gesteld worden dat de GAS-wetgeving juridisch niet werd onderuitgehaald en dat het gemeentebestuur dus geen ongelijk heeft gekregen. Wel dienden er kleine aanpassingen te gebeuren. Zo diende het gemeentebestuur, inzake overtreders die een 10-tal keer gevat werden in een GAS-PV, dit te herleiden naar 5 GAS-pv’s.   

Politie en Mobiliteitsbedrijf zullen de case van Zaventem, net zoals eventuele andere evoluties, verder blijven monitoren."

Nieuws

Ontbreken van de Pretkamjonet in de deelgemeenten van Gent

De Pretkamjonet is een bestelwagen boordevol spelmateriaal die tijdens de schoolvakanties naar verschillende pleinen in Gent rijdt. Kinderen tussen 3 en 11 jaar vinden er fietsen, grote spelen, sportmateriaal, circusspullen en een springkasteel.

143 miljoen euro Vlaamse investeringen in Gent voor periode 2025 - 2027

Vlaanderen voorziet de komende drie jaar meer dan 143 miljoen euro aan concrete infrastructuurprojecten in en rond Gent. Er zijn voor de stad ook drie 'Grote Projecten' voorzien: Gentspoort (940 miljoen euro), R4 West/Oost (777 miljoen euro) en stelplaats Wissenhage (180 miljoen euro).

Stand van zaken van het landinrichtingsproject Moervaartvallei

De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het landinrichtingsproject Moervaartvallei, dat ligt ten noordoosten van Gent, op het grondgebied van Gent (Sint-Kruis-Winkel en Mendonk), Wachtebeke, Moerbeke, Lochristi, Lokeren, Sint-Niklaas en Stekene. Via landinrichting bouwt de VLM samen met haar partners de verschillende openruimtefuncties (landbouw, natuur, recreatie, waterbeheer, landschap en onroerend erfgoed) verder uit.