Dit was Agriflanders 2025
De Vlaamse land- en tuinbouwsector verzamelde in Flanders Expo in Gent voor Agriflanders 2025. Stijn De Roo was vier dagen aanwezig met zijn cd&v-collega's uit het Vlaams en Federaal Parlement.
Over heel Vlaanderen worden de fietssnelwegen verder uitgebouwd. Door een vlotte en veilige verbinding met de fiets te voorzien tussen de steden, zal er vaker gekozen worden om de auto thuis te laten en zich met de fiets te verplaatsen. Om de veiligheid van de fietsers nog groter te maken, hebben verschillende gemeentebesturen in Vlaams-Brabant ervoor gekozen om oversteken van fietssnelwegen verkeersveiliger te maken, sommige kruispunten worden daarom voorzien van dynamische verkeerslichten. Zij zullen het verkeer monitoren en maximaal voorrang geven aan de fietsers.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover enkele vragen aan de bevoegd schepen:
Schepen Watteeuw antwoordde:
"Dynamische verkeerslichten zijn een mogelijke maatregel om verkeersveiligheid te verhogen op een meer comfortabelere manier dan een klassiek lichtengeregeld kruispunt of nog erger: lichten met drukknoppen. Maar voor de doorstroming voor de fietssnelweg zijn ze niet altijd interessant. Vooral op drukke fietsassen geeft een dynamische regeling maar een beperkte meerwaarde: het licht kan immers niet de hele tijd op groen blijven staan. Dit is dus een afweging die gemaakt moet worden.
We verkiezen vaak een goed en veilig ingericht voorrangsgeregeld kruispunt boven een verkeerslichtengeregeld kruispunt.
Verkeerslichtengeregelde kruispunten brengen ook een hogere kostprijs met zich mee. Deze hebben een veel hogere investerings- en onderhoudskost dan een gelijkgronds veilig aangelegd voorrangsgeregelde kruising.
Het plaatsen van verkeerslichten wordt zeker overwogen wanneer dit de veiligheid ten goede komt. We trachten steevast om fietsoversteken op fietssnelwegen comfortabel en veilig in te richten, en indien dit veilig kan op zo’n manier dat fietsers in de voorrang zitten. Indien dit niet veilig kan, geniet een ongelijkvloerse kruising de voorkeur. Enkel wanneer dit niet mogelijk is op de korte of middellange termijn, kijken we of verkeerslichten wenselijk zijn. We maken die afweging ook bij fietssnelwegen en de oversteken van fietssnelwegen die in studie zitten.
Er zijn momenteel verschillende projecten lopende om de oversteken aan fietssnelwegen verkeersveiliger te maken. Drie vrij recente verwezenlijkingen hierin zijn de herinrichting van het kruispunt van de Motorstraat met de Farmanstraat en Singel, de oversteek van het Westerringspoor aan de Morekstraat in het kader van de herinrichting van de Hakkeneistraat, en de realisatie van de fietsonderdoorgang aan de Drongensesteenweg.
Andere projecten die hierbij concreet lopend zijn:
Daarnaast zitten er nog verschillende projecten in de onderzoeksfase of worden deze op KT nog opgestart:
Tenslotte zitten er in tal van projecten rond fietssnelwegen ook kruispunten vervat, hieronder een niet-limitatief overzicht:
De Vlaamse land- en tuinbouwsector verzamelde in Flanders Expo in Gent voor Agriflanders 2025. Stijn De Roo was vier dagen aanwezig met zijn cd&v-collega's uit het Vlaams en Federaal Parlement.
In 2024 dienden 59 landbouwers een nieuwe aanvraag in om in aanmerking te komen als zorgboer bij het Agentschap Landbouw en Visserij. Dat zijn er opvallend meer dan in 2023 toen zich maar 28 boerderijen aanmeldden. Dat heeft minister van Landbouw Jo Brouns geantwoord op een vraag van Stijn De Roo (cd&v). "Een succes in tijden van specialisatie en een dalend aantal land- en tuinbouwbedrijven", zegt De Roo.
Stijn De Roo is Vlaams volksvertegenwoordiger en gemeenteraadslid in Gent. Kom stage lopen bij Stijn en beleef de Vlaamse en Gentse politiek van binnenuit!