18 Gentse scholen namen deel aan sensibiliseringscampagne rond fietsverlichting
Fietsverlichting is cruciaal voor de veiligheid van fietsers. Heel wat scholen, organisaties en bedrijven ondernemen daarom actie om de zichtbaarheid te verhogen.
De fiets wint steeds meer terrein als vervoermiddel in de Gentse havenzone. Volgens de laatste mobiliteitsbevraging van Voka koos in 2021 bijna 27% van de werknemers in de haven voor de fiets als hoofdvervoermiddel. Dit aantal zal naar verwachting nog stijgen in de komende jaren. Echter, de veiligheid van fietsers blijft een groot pijnpunt. Meer dan 52% van de fietsers voelt zich onveilig door de gebrekkige infrastructuur. Verschillende wegbeheerders, waaronder het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), maken het moeilijk om snel en gecoördineerd verbeteringen door te voeren. Vlaams Parlementslid Stijn De Roo kaartte deze problematiek opnieuw aan bij Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Annick De Ridder.
Heel wat Vlaamse bedrijven investeren in het stijgende gebruik van de fiets door hun werknemers voor woon-werkverkeer. Ook in Gent komen steeds meer werknemers van de havenbedrijven met de fiets naar het werk. Bijna 27% van de werknemers in de haven koos in 2021, bij de laatste mobiliteitsbevraging, de fiets als hoofdvervoermiddel van en naar het werk. Dat cijfer zal, naar verwachting, stijgen in de volgende driejaarlijkse bevraging van Voka. In 2021 gaf 40% van de bevraagden die enkel de wagen als vervoermiddel gebruikten, aan dat ze ook over de fiets nadenken voor de toekomst. Meer dan 52% van de fietsers voelt zich echter onveilig onderweg en de infrastructuur ligt daarvan aan de basis.
In de Gentse haven zijn er verschillende wegbeheerders voor verschillende wegen, waaronder het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Dat vormt een rem op mogelijke initiatieven om een veiligere fietsinfrastructuur te realiseren.
In mijn schriftelijke vraag nr. 1654 van 20 september 2021 vroeg ik aan toenmalig minister Peeters naar de timing om de onveilige wegen over te dragen aan de lokale besturen.
De minister antwoordde: "De verharding van de gewestwegen N458 en N474 in het Gentse havengebied is niet overal in goede staat, en moet dus hersteld worden voordat de overdracht kan gebeuren. De overdracht zal gebeuren nadat de wegverharding door AWV in goede staat werd gebracht. Daarvoor zijn in 2022 budgetten voorzien. De overdrachtsprocedure kan dus wel al administratief voorbereid worden, maar de herstelwerken zelf kunnen ten vroegste in 2022 aanbesteed en uitgevoerd worden."
De minister stelde ook: "Er zal ook aan de Project Gentse Kanaalzone en de gouverneur van Oost-Vlaanderen worden gevraagd om het bestaande raamplan Fiets voor de Gentse Kanaalzone te actualiseren en om een actieplan op te maken voor de verdere realisatie van een veilige fietsinfrastructuur in en rond de Gentse havenzone."
In mijn schriftelijke vraag nr. 715 van 2 februari 2023 aan minister Peeters vroeg ik naar een stand van zaken betreffende die overdracht en het actieplan. Daarop antwoordde de minister dat de overdracht nog niet gerealiseerd was.
Voor het actieplan deelde ze het volgende mee: "Het raamplan voor de fietsinfrastructuur in de Gentse haven is in actualisatie. Ook wordt daarbij een nieuwe actieplan voorbereid, met maatregelen en ingrepen op kortere en langere termijn. In het actieplan zal ook een plan voor de fietsontsluiting voor de bedrijven langs de Langerbruggekaai worden opgenomen."
Daarnaast gaf de minister nog mee: "De gemeenten Gent, Evergem en Zelzate zijn in 2019 gestart met overleg om het snelheidsregime op verschillende wegen in het havengebied aan te passen. Dit overleg is stilgevallen bij de start van corona en nog niet opnieuw opgestart."
"Hoewel er stappen worden gezet om de fietsinfrastructuur in de Gentse haven te verbeteren, blijven er grote uitdagingen. De overdracht van wegen stuit op bijkomende voorwaarden, een actieplan is weliswaar geactualiseerd maar mist concrete uitvoeringstermijnen, en overleg over snelheidsregimes ligt stil. Ik blijft dan ook aandringen op meer duidelijkheid en actie."
Fietsverlichting is cruciaal voor de veiligheid van fietsers. Heel wat scholen, organisaties en bedrijven ondernemen daarom actie om de zichtbaarheid te verhogen.
In het geïntegreerd investeringsprogramma voor 2025-2027 dat op 14 juli 2025 werd goedgekeurd, werd 7.000.000 euro gereserveerd in 2026 voor het vernieuwen van de brug van de N9 over het Afleidingskanaal.
Het Vlaams Actieplan Duurzaam Pesticidengebruik tot 2027 maakt deel uit van het door de EU-Richtlijn 2009/128/EG geplande Nationale Actieplan NAPAN. In het Actieplan is bepaald om over vul- en spoelplaatsen “de knelpunten in VLAREM rond de aanleg en vergunning ervan aan te pakken.”