In verschillende deelgemeenten en wijken worden er sinds 2018 geleidelijk aan zone 30's uitgerold. Recent werd een deel van de Westergemstraat heraangelegd.
Waar men vroeger langs beide kanten van de straat kon parkeren, werd er nu gekozen voor afwisselend parkeren langs één zijde van de straat. De asverschuiving zou daarbij een snelheidsremmend effect moeten creëren. Met geparkeerde wagens aan één kant van de rijbaan is de straat nu wel breed genoeg om tegenliggende wagens elkaar te laten kruisen zonder dat een snelheidsmatiging nodig is. Op momenten met weinig verkeer nodigt dit mogelijks uit tot hogere snelheden.
Gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) vroeg bevoegd schepen Filip Watteeuw op de gemeenteraadscommissie Mobiliteit van april naar de infrastructurele herinrichting van straten in teken van de invoering van zone 30, met als specifieke voorbeeld de Westergemstraat in Wondelgem.
Schepen Filip Watteeuw: “Het is zo dat het vastleggen van robuuste contouren van een weginrichting bij een snelheidsplan een belangrijke uitdaging is. Dit betekent dat het geldende snelheidsregime altijd een belangrijke insteek is bij een integrale heraanleg of bij het formuleren van tijdelijke maatregelen. Bij de analyse van straten worden dan telkens de verschillende inrichtingsopties afgewogen. Het kan gaan over punctuele ingrepen, een integrale aanpak van de straat of een beperkt aantal circulatiemaatregelen.
Recente realisaties (2023) in Gent met punctuele snelheidsremming zijn Buitensingel, Jan Delvinlaan, Schuurstraat, kruispunt Gentstraat /Eikstraat, Noorderlaan, Paradijskouter en Pacificatielaan. Voorbeelden van realisaties waarbij de hele straat werd aangepakt, zijn Voordries (zone 30), Land Van Rodelaan (zone 50) en Westergemstraat (zone 30). Wat de Westergemstraat betreft: de aanleiding van de herinrichting was hier in eerste instantie de vernieuwing van de toplaag. De inrichting van de Westergemstraat is op deze van de Voordries gebaseerd. Beide straten vertonen immers belangrijke gelijkenissen, zoals een brede rijloper, een geringe parkeerdruk en een residentiële bebouwing. Voorts is er aan de zijde van de Botestraat een heel erg smalle rijbaan wanneer er aan beide straatzijden wordt geparkeerd. Dit is niet comfortabel voor fietsers en creëert ook een verkeersonveilige situatie. De eigenlijke rijbaan wordt in de Westergemstraat daarom tot het profiel voor zone 30 teruggebracht en knoopt nu aan bij de maatvoering, die in het recent heraangelegde middendeel werd gevolgd. Het rechtlijnige wegbeeld wordt onderbroken door middel van asverschuivingen door parkeren regelmatig te wisselen (elke 75-100m) met een vast obstakel in de rijrichting om dit een permanent karakter te geven. Alle maatregelen werden op vlak van veiligheid en effectiviteit geëvalueerd.”
Stijn De Roo: “De maatregelen in de Westergemstraat zijn nagekeken op effectiviteit en voldoen aan alle voorwaarden, maar buurtbewoners geven mij aan dat er nu sneller wordt gereden in hun straat. Het is belangrijk om met die feedback aan de slag te gaan. Bij de herinrichting van een straat is het afdwingen van een snelheid de beste manier om een snelheidsregime ingang te laten vinden.”
Je kan de volledige tussenkomst van Stijn (her)bekijken via deze link.