18 Gentse scholen namen deel aan sensibiliseringscampagne rond fietsverlichting
Fietsverlichting is cruciaal voor de veiligheid van fietsers. Heel wat scholen, organisaties en bedrijven ondernemen daarom actie om de zichtbaarheid te verhogen.
Ook in bepaalde delen van Wondelgem is de parkeerdruk de laatste jaren flink toegenomen, zo blijkt uit getuigenissen van inwoners. Vooral de straten die gelegen zijn vlakbij de betalende zone aan de Bloemekeswijk merken een stijging van de bezettingsgraad van parkeerplaatsen. De buurtbewoners hebben het steeds moeilijker om nog een vrije parkeerplaats te vinden, bijvoorbeeld tijdens vieringen of activiteiten in de Sint-Godelievekring.
Uit de parkeerstudie van 2020 blijkt dat de hogere bezettingsgraad deels te verklaren is door de COVID-19 pandemie toen veel meer mensen thuis bleven, maar ook het schrappen van parkeerplaatsen en ingenomen parkeerplaatsen door werfzones komen in de studie naar boven om de stijging te verklaren.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover volgende vragen aan de bevoegd schepen:
Schepen Watteeuw antwoordde:
"De bezettingsgraad is in het parkeeronderzoek ook op straatniveau berekend. De resultaten daarvan kunnen worden teruggevonden in de bijlagen van het rapport op pagina 38 en verder. Hieronder wordt een uitsnede getoond van de kaart met de gemiddelde bezettingsgraad van de drie dagdelen (zie pagina 44), met aanduiding van het gevraagde gebied.
Voor het gevraagde gebied is de gemiddelde parkeerbezetting tussen 80-100% in de straten dicht bij het Westerringspoor. Verder van het centrum weg is de parkeerbezetting lager (< 60%) en zijn er meer parkeermogelijkheden. Zie onderstaande afbeelding voor exactere percentages. Bezettingsgraden voor de verschillende dagdelen kunnen in de bijlagen van het rapport van het parkeeronderzoek 2020 worden geraadpleegd (stad.gent/parkeerplan).

Een vergelijking van de resultaten van 2017 en 2020 leert dat de bezetting in de meeste straten is gestegen. De bezettingsgraad van 2020 kan in de afbeelding hierboven worden geraadpleegd.
Een stijging van de bezettingsgraad ten gevolge van de COVID-19 pandemie is mogelijk. Algemeen gezien tonen de resultaten van het parkeeronderzoek dat 2 op de 3 geregistreerde voertuigen een bewonersvergunning hebben. Het aandeel bewoners is daarmee, gemiddeld gezien, gestegen van 60% in 2017 naar 67% in 2020. Gemiddeld gezien wordt "parkeerdruk" in Gent dus voornamelijk door bewoners veroorzaakt. Gezien de koppeling op basis van bewonersvergunningen gebeurt, kunnen er voor dit specifieke gebied geen uitspraken gedaan worden over het aandeel bewoners en bezoekers onder de geregistreerde voertuigen. Aangenomen kan echter worden dat de algemene trend in dit gebied geldt, gezien de ligging aan de rand van de stad.
Cijfers tonen aan dat vooral bewoners (68%) in de Bloemekenswijk parkeren en zij dus voor gepercipieerde parkeerdruk zorgen.
Een tweede verklaring voor de stijgende parkeerbezetting is te vinden in de dalende capaciteit: tussen 2017 en 2020 is de capaciteit verminderd met 30 parkeerplaatsen, van 322 naar 292.
Dat is de totale capaciteit voor alle gevraagde straten, behalve het stuk Westergemstraat ten noorden van het kruispunt met de Spoorwegstraat/Kolegemstraat (zie onderstaande afbeelding). In 2020 was de capaciteit van dat deel Westergemstraat 158 parkeerplaatsen, waarvan 34% bezet. In 2017 was voor dit deel nog geen data beschikbaar.

De parkeerdruk verlagen kan enerzijds door de vraag te laten dalen. Dit kan gerealiseerd worden door bewoners die de modal shift maken (vb. autodelen, parkeerplek zoeken op privaat domein…) Anderzijds zal de komst van het parkeergebouw het Getouw een effect hebben op het parkeergedrag. Tenslotte kan de tariefzone worden aangepast in een deel van deze wijk om lang parkerende bezoekers te weren op straat.
Vermoedelijk gaat uw vraag over het grasveldje op deze locatie.
Hierbij kunnen we al meedelen dat deze locatie nooit een parkeerhaven zal worden gezien er een parkeergebouw in de buurt is EN dit terrein zich buiten het sturend gebied bevindt. Dit grasveld moet volgens ons behouden blijven in het kader van o.a. klimaat gerelateerde redenen zoals ontharding, verbinding, zorg voor verblijfsruimte voor kinderen (spelen, picknick…)…
We kunnen niet garanderen dat er in toekomst geen parkeerplaatsen meer verdwijnen. Bij elke heraanleg wordt gekeken naar wat nodig is qua ontharding, leef kwaliteit, verkeersveiligheid,… de ruimte die overblijft wordt dan ingericht als parkeerruimte."
Fietsverlichting is cruciaal voor de veiligheid van fietsers. Heel wat scholen, organisaties en bedrijven ondernemen daarom actie om de zichtbaarheid te verhogen.
In het geïntegreerd investeringsprogramma voor 2025-2027 dat op 14 juli 2025 werd goedgekeurd, werd 7.000.000 euro gereserveerd in 2026 voor het vernieuwen van de brug van de N9 over het Afleidingskanaal.
Het Vlaams Actieplan Duurzaam Pesticidengebruik tot 2027 maakt deel uit van het door de EU-Richtlijn 2009/128/EG geplande Nationale Actieplan NAPAN. In het Actieplan is bepaald om over vul- en spoelplaatsen “de knelpunten in VLAREM rond de aanleg en vergunning ervan aan te pakken.”