Aanpak zwerfvuil bevaarbare waterlopen: overheid en burgers gedeeld verantwoordelijk!

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) ondervroeg in de commissievergadering van het Vlaams parlement minister Lydia Peeters (Open Vld) over de aanpak van zwerfvuil in bevaarbare overlopen, in opvolging van zijn eerdere schriftelijke vragen, waar uit het antwoord bleek dat voor de ruiming van 3.600 ton afval op het water in 2021 en 2022 een budget van afgerond 6,9 miljoen euro werd gespendeerd.

Op de vraag van De Roo of de minister bereid is via een budgetverschuiving initiatieven te ondersteunen die zwerfvuil ruimen uit de Vlaamse bevaarbare waterlopen, antwoordde ze dat De Vlaamse Waterweg (DVW) dit om veiligheidsredenen in eigen regie wil blijven doen en dit niet wil overlaten aan potentiële vrijwilligers. Sommige locaties langs de Vlaamse waterwegen zijn moeilijk of niet toegankelijk. Bovendien is daarvoor ook specifiek materieel nodig.

Wat bijkomende initiatieven deze legislatuur betreft, stelde de minister dat DVW meewerkt aan de uitvoering van het Vlaams actieplan marien zwerfvuil.

DVW is ook steeds op zoek naar maatregelen en technieken voor het effectief en kostenefficiënt opruimen van drijfvuil. Er lopen initiatieven in samenwerking met ondernemingen. DEME testte een jaar lang een door hen ontwikkeld vuilvangsysteem aan de Scheldebrug Bornem-Temse; Seagro testte een jaar lang een door hen ontwikkeld vuilvangsysteem aan de Willemsbrug over het insteekdok aan het Zeekanaal Brussel-Schelde in Grimbergen. De Vlaamse Waterweg onderzoekt ook alternatieve vuilvangmethodes.

Langs de Maasoevers in Vlaanderen en Nederland wordt jaarlijks, in de lentemaanden zowel door gemeenten, Rijkswaterstaat, de Nederlandse provincie Limburg en vrijwilligers zwerfvuil in de brede bedding opgeruimd.

DVW is eveneens actief in diverse fora die de zwerfvuilproblematiek ter harte nemen, zoals het periodiek ambtelijk overleg van de werkgroep Netheid met Mooimakers, de themagroep Zwerfvuil onder leiding van het Regionaal Landschap Kempen en Maasland en de werkgroep Marien Zwerfvuil.

Samen met andere Vlaamse partners, neemt DVW jaarlijks deel aan de week van de handhaving. Het project van Mooimakers is daarvan een voorbeeld.

Niemand moet vuil laten rondslingeren, het is een verantwoordelijkheid van iedereen, besluit de minister.

Stijn De Roo: “Uiteraard is zwerfvuil ieders verantwoordelijkheid. Sensibilisering is daarom ook zeer belangrijk.

Ik begrijp de focus van De Vlaamse Waterweg op veiligheid en de inzet op grotere projecten om drijfvuil op te vangen.

Ik stel een lacune vast voor de relatief ‘kleinschaligere projecten’, zoals dat in het Houtdok in Gent. Een vzw stuurt per week 360 mensen met een kano op het water om zwerfvuil aan land te brengen. Per jaar halen ze 12 ton klein drijvend zwerfvuil op. Ze verrichten heel wat werk op vlak van sensibilisering, maar worden noch vanuit Leefmilieu, noch vanuit DVW ondersteund. Ze ruimen ook afval op moeilijk toegankelijke plekken vanaf het land, wat DVW niet doet. Er heerst een soort spanningsveld tussen wat onder de bevoegdheid van DVW valt en wat onder Leefmilieu. Ik riep de minister op dergelijke waardevolle initiatieven in de toekomst te ondersteunen.”

Het volledige verslag van de vraag die Stijn stelde kan je hier vinden.

Nieuws

Getakelde wagens Watersportbaan jagen stad Gent de kosten in

Vorige maand werden 74 auto's getakeld in en rond de Blaarmeersen voor de organisatie van een triatlon. Dat leverde de Stad Gent een duur kostenplaatje op. Meer dan de helft van de wagens stond er namelijk al geparkeerd vóór de verbodsborden werden geplaatst. Fractievoorzitter Stijn De Roo bevroeg de burgemeester hierover.

Zonovergoten weekend midden de mensen

Met o.a. een fijn dubbelspeltoernooi tussen politieke partijen in Baarle ! Het moeten niet altijd debatten zijn ;-)

Mobiele trajectcontrole tegen sluipverkeer - Opvolgvraag

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt. Die camera's kunnen zowel vast als mobiel zijn.