Gentse openbare domeinen alsmaar meer verhard

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Stad Gent verhardde de afgelopen jaren alsmaar meer nieuw openbaar domein. Die verharding wordt wel gecompenseerd door ontharding in het bestaand openbaar domein, maar die evolutie gaat traag. Dat blijkt uit cijfers die fractievoorzitter Stijn De Roo (cd&v) opvroeg bij schepen Filip Watteeuw (Groen).

De relatieve verhardingsbalans (percentage ontharding/verharding) daalde dan wel van 72,48% in 2018 naar 71,43% in 2021. Toch blijkt uit absolute cijfers dat de stad alsmaar meer verhardt. De groei van de stad en nieuwe ontwikkelingen voor wonen en bedrijven zijn volgens de schepen twee redenen waarom er nog regelmatig nieuwe verharding bijkomt.

Vorig jaar wilde de stad Gentenaars nog aanzetten meer te ontharden door middel van een verhardingstaks. Die moest ervoor zorgen dat inwoners meer kiezen voor ondergrond die water doorlaat. Begin juli raakte echter bekend dat de verhardingstaks - die de stad Gent normaal gezien vanaf 2023 zou opleggen - toch niet wordt ingevoerd. Volgens schepen Watteeuw was het praktisch en organisatorisch niet haalbaar om de belasting nu al in te voeren.

Nochtans krijgt onze stad steeds vaker te maken met hitte, droogte en wateroverlast. Ontharding en vergroening kunnen een stad net wapenen tegen de veranderende weersomstandigheden. Ze zorgen voor méér ruimte voor natuur, minder wateroverlast, grotere biodiversiteit, gezondere lucht en een beter klimaat. Daarnaast zorgen ontharden en meer groen ook voor het verminderen van het hitte-eilandeffect.

Stijn De Roo: “De cijfers tonen aan dat de ontharding in Gent traag gaat. Op plaatsen waar we als stad nog verharding aanleggen omdat er geen alternatief is, moeten we méér inspanningen leveren om water te laten infiltreren.

In juni 2021 stelde ik reeds voor om waterdoorlatende straten in woonerven aan te leggen. Vanavond zal ik op de gemeenteraadscommissie nog twee bijkomende suggesties voorleggen. In de eerste plaats dat de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen standaard waterdoorlaatbare materialen gebruikt voor de aanleg van opritten. Daarnaast stel ik voor om het reglement voor de aanleg van opritten te versoepelen, zodat particulieren gemakkelijker dan vandaag hun méér waterdoorlaatbare oprit zelf kunnen aanleggen.”

Nieuws

Getakelde wagens Watersportbaan jagen stad Gent de kosten in

Vorige maand werden 74 auto's getakeld in en rond de Blaarmeersen voor de organisatie van een triatlon. Dat leverde de Stad Gent een duur kostenplaatje op. Meer dan de helft van de wagens stond er namelijk al geparkeerd vóór de verbodsborden werden geplaatst. Fractievoorzitter Stijn De Roo bevroeg de burgemeester hierover.

Zonovergoten weekend midden de mensen

Met o.a. een fijn dubbelspeltoernooi tussen politieke partijen in Baarle ! Het moeten niet altijd debatten zijn ;-)

Mobiele trajectcontrole tegen sluipverkeer - Opvolgvraag

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt. Die camera's kunnen zowel vast als mobiel zijn.