Nieuws

Departement Omgeving: nog veel om administratieve lasten te verminderen!

Het onderdeel Omgeving van het regeerakkoord stelt: "We blijven inzetten op het verder vereenvoudigen, verbeteren en versnellen van procedures met het oog op een realisatiegericht en efficiënt instrumentarium dat flexibel, toekomstbestendig is en gewapend tegen (gerechtelijke) beroepsprocedures.

Hoe duurzaam zijn de overheidsaankopen van de Stad Gent?

In haar beleidsnota “Facility Management 2020-2025” van 25 mei 2021 stelt de schepen dat Stad & OCMW Gent een voorbeeldfunctie wil opnemen op het gebied van duurzame aankopen en efficiënte inzet van middelen. 

Initiatieven voor een hittebestendige stad

Jaarlijks trekt de Vlaamse overheid 1.200.000 euro uit voor thematische stadsvernieuwingsprojecten. Ook dit jaar lanceert de minister bevoegd voor stedenbeleid in het kader van stadsvernieuwing een thematische oproep. De oproep 2021 staat in het teken van de hittebestendige stad. 

Afzet compost: recyclageparken plaats bij uitstek om biologische kringloop te sluiten

“In het gescheiden ophalen van afvalstromen kunnen de consumenten aan afvalverwerkende intercommunales niet enkel hun restafval, glas, plastic en metalen kwijt, maar ook hun groente-, fruit- en tuinafval (gft), wat vooral voor stadsbewoners zonder tuin zinvol is.

Verkeersveiligheid primeert bij keuze hakhoutbeheer langs wegen

“De verkeersdrukte is een kenmerk geworden van onze dichtbevolkte regio. Woonkernen in de buurt van drukke autosnelwegen en gewestwegen zijn zonder meer gebaat bij opgaande en voldoende dichte begroeiing als geluidsscherm aan de randen van die grote wegen.

Ook De Lijn moet zich aan de verkeersregels houden!

Wie zich in het verkeer waagt met de fiets, bromfiets, motorfiets, auto, bus, … en een verkeersovertreding begaat zoals te snel rijden, door het rode licht rijden, fout parkeren, niet handenvrij bellen, … loopt het risico op een boete. 

3 op 4 Gentse koppels kozen voor huwelijk in openlucht

We herinneren ons 8 mei 2021 als de dag dat de terrassen opnieuw open gingen. Maar het was eveneens de dag waarop het eerste burgerlijk buitenhuwelijk werd afgesloten in Gent. Schepen Isabelle Heyndrickx nam het initiatief om huwen in openlucht mogelijk te maken in de tuin van Hotel d’Hane Steenhuyse, een rustpunt midden in de Veldstraat.