Verkeersveiligheid en heraanleg van de Beekstraat in Drongen

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

De Beekstraat in Drongen vormt een belangrijke verkeersas binnen de Gentse deelgemeente. De straat fungeert als hoofdtoegang tot de Vinderhoutse Bossen, zorgt voor een verbinding tussen Mariakerke en Drongen voor allerhande vervoersmodi en geef toegang tot de R4 via de op- en afrit. Deze laatste zorgt voor een aanzienlijke verkeersdruk, waaronder zwaar vrachtverkeer.

Buurtbewoners klagen al geruime tijd over geluidsoverlast, trillingen en verkeersonveiligheid. Zwakke weggebruikers worden in de huidige infrastructuur benadeeld. Ter hoogte van het Leeuwenhof bevindt er zich een oversteekplaats voor fietsers, die vanaf dat punt op een tweerichtingsfietspad tegen hun rijrichting terecht komen. Dat fietspad wordt ook gebruikt door voetgangers in beide richtingen. Volgens de huidige ontwerprichtlijnen voor veilige en toegankelijke infrastructuur zou een dergelijk ontwerp niet meer worden toegepast.

In 2016 zouden er concrete plannen geweest zijn voor een heraanleg van de Beekstraat, maar tot op vandaag bleef de uitvoering uit. De nood aan herwaardering van deze straat is ondertussen alleen maar toegenomen.

Gents gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) stelde hierover volgende vragen aan de bevoegde schepen:

  1. Is het stadsbestuur op de hoogte van de huidige toestand van de Beekstraat en de hinder die bewoners en gebruikers ondervinden?
  2. Bestaan er actuele plannen voor een structurele heraanleg van de Beekstraat? Zo ja, wat is de stand van zaken? Zo neen, waarom werden de plannen uit 2016 niet verdergezet?
  3. Ziet de schepen mogelijkheden om op korte termijn maatregelen te nemen die de veiligheid en leefbaarheid verbeteren? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?

Schepen Vandenbroucke antwoordde:

"We zijn als Stad op de hoogte van de minder goede toestand van de Beekstraat, zowel op vlak van kwaliteit van de wegenis als op vlak van fietsvoorzieningen. In het kader daarvan heeft de Beekstraat een aantal jaar geleden inderdaad op de agenda gestaan voor integrale vernieuwing. De plannen waren volledig uitgewerkt, inclusief ontdubbelde fietspaden. Om dit te realiseren was het noodzakelijk om een beperkte strook voortuinen te verwerven binnen het traject. Deze plannen werden voorgelegd aan de bewoners van de straat en zijn gestrand op veel protest. Aangezien er geen draagvlak was bij de eerste belanghebbenden, nl. de rechtstreekse bewoners, zijn de plannen voor de heraanleg stopgezet.

Een eventueel heropstart van het dossier heeft maar zin als een meerderheid van de buurtbewoners hierin willen meegaan. Tot op vandaag kregen we echter nog maar beperkte berichten die dit kunnen aantonen.

We moeten hierbij ook de kanttekening maken dat er ondertussen andere normen gelden: fietspaden worden ondertussen breder ontworpen en we moeten op zoek naar extra ruimte om water in de bodem te laten infiltreren. Bijgevolg zouden de plannen eerst bijgewerkt moeten worden en zal er ook impact zijn op de verwervingen als we geen andere zaken schrappen in het programma van eisen.

Maatregelen in het kader van leefbaarheid en veiligheid willen we integreren in de toekomstige plannen van de heraanleg gezien de grootte en complexiteit van het project (zoals nodige aanpassingen aan de bestaande verharding)."

Nieuws

Nieuwe Hoge AI-raad moet Vlaams beleid rond datacenters helpen uittekenen

De Vlaamse Regering heeft beslist een Hoge AI-raad op te richten die zich onder meer zal buigen over de toekomst van datacenters in Vlaanderen. Dat blijkt na een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v).

LEZ-studie Gent pas klaar in voorjaar 2027: "Weinig geloof in een eerlijke evaluatie"

Uit informatie die gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) opvroeg bij schepen Watteeuw (Groen) blijkt dat de evaluatie van de lage-emissiezone (LEZ) pas in het voorjaar van 2027 wordt opgeleverd. Zolang die evaluatie er niet is, blijft de LEZ in de praktijk gewoon bestaan en wordt een politieke beslissing over een eventuele afschaffing vooruitgeschoven.

Opent zwembad Neptunus in 2029 de deuren?

De nood aan bijkomend zwemwater in Gent is groot. Al jaren kijkt Wondelgem en omstreken uit naar de realisatie van het nieuwe zwembad Neptunus. Dit project werd opgenomen in het bestuursakkoord van het stadsbestuur.