Topzorg verdient topinfrastructuur!
Er komt Vlaamse steun voor de bouw van het nieuwe ziekenhuis op de campus van UZ Gent.
Vlaams Volksvertegenwoordiger - Gemeenteraadslid Gent
Stijn De Roo is geboren en getogen in Gent en is vader in een gezin met 4 kinderen. Met zijn masterdiploma in de bio-ingenieurswetenschappen ging hij aan de slag bij Landelijke Gilden en Boerenbond. Hier nam hij respectievelijk de functie van directie-adjunct en directeur op.
Hij is sinds januari 2019 gemeenteraadslid voor cd&v in Gent en sinds oktober 2020 volksvertegenwoordiger in het Vlaams Parlement. Daar wil hij zorgen voor een sterke link tussen stad Gent en het Vlaams Parlement, die op allerlei domeinen beter elkaar versterken dan ze elkaar tegenwerken. Maar hij wil ook zorgen voor een goede relatie tussen stad en platteland, wat de hele provincie Oost-Vlaanderen ten goede zal komen.
Als volksvertegenwoordiger is Stijn actief op cruciale thema’s. Hij is in het Vlaams Parlement vast lid van de commissie voor Landbouw, Visserij en Plattelandsbeleid, en de commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie. Daarnaast draagt hij bij aan het beleid rond Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie als plaatsvervangend lid.
Hij zetelde als vast lid in de Onderzoekscommissie PFAS-PFOS van juni 2021 tot maart 2022.
Van 2019 tot 2024 was Stijn de Roo fractieleider voor cd&v in de gemeenteraad van Gent.
Sinds april 2022 zetelt Stijn De Roo eveneens in de Senaat.
In 2024 werd hij herverkozen in de gemeenteraad van Gent en in het Vlaams Parlement. Met zijn wortels stevig verankerd in Gent en een focus op thema’s als innovatie, AI, landbouw en leefmilieu, blijft Stijn De Roo zich inzetten voor een duurzame en welvarende toekomst.
Er komt Vlaamse steun voor de bouw van het nieuwe ziekenhuis op de campus van UZ Gent.
In opvolging van zijn eerdere vragen informeerde Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) bij bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) naar de stand van zaken van de geplande mobiele geluidsschermen op de brug van de E40 in Aalst, ter bescherming van de omwonenden in de Italiënweg.
In 2021 werd het Neptunuszwembad gesloopt en ontmanteld. Het was de bedoeling om de site nog deze legislatuur te voorzien van een nieuw binnenzwembad, een parking, een wijkpark, enz. Een juridische procedure veroorzaakte echter uitstel.
Op 6 juni 2009 werd een brownfieldconvenant gesloten tussen sogent, Stad Gent, NMBS, OVAM, Agentschap voor Wegen en Verkeer en de Vlaamse Regering voor het bedrijventerrein ‘Wiedauwkaai - Wondelgemse Meersen’.
Mensen die langs de Schelde in de regio Gent wonen, worden al enkele jaren geplaagd door knijten, van mei tot oktober en vooral tijdens de warme zomermaanden. Knijten zijn minuscule, zwarte steekmuggen die venijnig steken en grote etterende bulten achterlaten. Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) informeerde, in opvolging van zijn eerdere vragen, bij bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) naar de stand van zaken van de bestrijding van de knijten.
In de commissie Leefmilieu van 30 mei 2023 ondervroeg ik bevoegd minister Zuhal Demir (N-VA) over tijdelijke hinder bij vervanging van industriële installaties en dit naar aanleiding van het tijdelijk uit dienst zijn van de bestaande cokesgasontzwavelingsinstallatie van ArcelorMittal in Gent door de bouw van een nieuwe back-upinstallatie.
Als antwoord op een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) gaf bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) een overzicht van de initiatieven die zij in overleg met haar Nederlandse collega, plant om de kanaalzone aantrekkelijker te maken.
De vraag van de taxichauffeurs blijft bestaan om de standplaatsen aan het station Gent-Sint-Pieters terug te verplaatsen naar de bovengrond, aan de kant van de Prinses Clementinalaan. Ondanks de bewegwijzering vinden reizigers vaak de ondergrondse
standplaatsen niet. De schepen heeft in het verleden gemeld dat dit moet besproken worden met de NMBS.
Het dorpscentrum van Sint-Denijs-Westrem is een belangrijke ontmoetingsplek voor jong en oud. Er zijn in de buurt verschillende winkels, een jeugdbeweging, de kerk, het kerkhof en de bibliotheek. Vlakbij het Gemeenteplein en iets verder aan de Loofblommestraat/Kerkdreef liggen ook twee scholen.