Stijn De Roo

Vlaams Volksvertegenwoordiger - Gemeenteraadslid Gent

Stijn De Roo is geboren en getogen in Gent en is vader in een gezin met 5 kinderen. Met zijn masterdiploma in de bio-ingenieurswetenschappen ging hij aan de slag bij Landelijke Gilden en Boerenbond. Hier nam hij respectievelijk de functie van directie-adjunct en directeur op.

Hij is sinds januari 2019 gemeenteraadslid voor cd&v in Gent en sinds oktober 2020 volksvertegenwoordiger in het Vlaams Parlement. Daar wil hij zorgen voor een sterke link tussen stad Gent en het Vlaams Parlement, die op allerlei domeinen beter elkaar versterken dan ze elkaar tegenwerken. Maar hij wil ook zorgen voor een goede relatie tussen stad en platteland, wat de hele provincie Oost-Vlaanderen ten goede zal komen.

Als volksvertegenwoordiger is Stijn actief op cruciale thema’s. Hij is in het Vlaams Parlement vast lid van de commissie voor Landbouw, Visserij en Plattelandsbeleid, en de commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie. Daarnaast draagt hij bij aan het beleid rond Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie als plaatsvervangend lid.

Hij zetelde als vast lid in de Onderzoekscommissie PFAS-PFOS van juni 2021 tot maart 2022.

Van 2019 tot 2024 was Stijn de Roo fractieleider voor cd&v in de gemeenteraad van Gent.

Sinds april 2022 zetelt Stijn De Roo eveneens in de Senaat.

In 2024 werd hij herverkozen in de gemeenteraad van Gent en in het Vlaams Parlement. Met zijn wortels stevig verankerd in Gent en een focus op thema’s als innovatie, AI, landbouw en leefmilieu, blijft Stijn De Roo zich inzetten voor een duurzame en welvarende toekomst.

 

Nieuws

Koningin Mathildeplein in Gent wellicht klaar in 2027

Op de schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (CD&V) naar de geplande investeringen van De Lijn voor Gent – Sint-Pieters, waarvoor op het investeringsprogramma in 2022  210.000 euro is voorzien, antwoordde bevoegd minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) dat dit de studiekost omvat voor het ontwerp van het Koningin Mathildeplein, deelproject aan de zuidzijde van het Stationsproject.

Voorlopig geen extra ontmoetingscentrum in Mariakerke

De coronapandemie legde duidelijk bloot dat mensen nood hebben aan verbinding en dat het belangrijk is dat het gemeenschapsgevoel bevorderd wordt. In Mariakerke werken geëngageerde vrijwilligers samen om een ontmoetingscentrum open te houden in de oude Pastorij. Het ontmoetingscentrum biedt onderdak aan verschillende verenigingen en er worden ook veel activiteiten georganiseerd. Volgens de vrijwilligers is er een tekort aan beschikbare en betaalbare zaaltjes in Mariakerke voor dergelijke activiteiten.

Vlaanderen bereidt zich voor op periodes van aanhoudende droogte

Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo stelde in de plenaire zitting van woensdag 4 mei 2022 een actuele vraag aan minister Zuhal Demir (N-VA) over de aanhoudende droogte en informeerde welke initiatieven de minister zal nemen om de watertekorten deze zomer te voorkomen.

Digibanken voor Gentenaars die digitaal moeilijk meekunnen

Er zijn nog altijd heel wat Gentenaars die geen pc of internetaansluiting hebben of er onvoldoende mee kunnen werken. In een persbericht van afgelopen vrijdag konden we lezen dat de Stad Gent 500.000 euro Vlaamse financiering krijgt om drie Digibanken op te starten. Gentenaars kunnen er terecht voor een toestel, vorming en ondersteuning op maat. De drie Digibanken zullen elk hun eigen klemtoon leggen: op werkzoekenden, mensen in armoede en wijkbewoners.

Sluiting oprit R4 Houtstraat Destelbergen nog niet aan de orde

In het mobiliteitsplan van de gemeente Destelbergen (2016) staat: “De oprit van de R4 ter hoogte van de Houtstraat kan op lange termijn alleen verdwijnen als er een voldoende kwalitatief uitgebouwd alternatief bestaat, m.n. via een geoptimaliseerde Houtstraat en Damstraat naar de rotonde aan de N445. De gemeente is echter nog steeds geen voorstander van het afsluiten van de Houtstraat.”

Verdichting van de 20ste-eeuwse wijken in Gent

Om de groei en veranderende samenstelling van de bevolking in onze stad op te vangen, wil het stadsbestuur onder andere verdichten in de 20ste-eeuwse wijken.

Vernieuwde brug over Afleidingskanaal Leie in Eeklo ten vroegste eind 2024 klaar

Op de schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (CD&V) naar de geplande investeringen voor het vernieuwen van de brug over het Afleidingskanaal van de Leie in Eeklo, waarvoor op het investeringsprogramma in 2022  3.500.000 euro is voorzien, antwoordde minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters dat de werken mogelijk eind 2024 klaar zullen zijn.

In debat met leerlingen van KA Beveren

Samen met Maaike De Rudder te gast op het debat van KA Beveren

Vertrouwen in digitalisering moet omhoog

De Digimeter bevroeg van september tot december 2021 net geen drieduizend mensen. Die meter omvat enkele belangrijke onderdelen met betrekking tot de digitalisering.

115 opruimacties tijdens de Gentsche Gruute Kuis

De Gentsche Gruute Kuis was ook dit jaar weer een groot succes. Er werden tijdens de jaarlijkse lenteschoonmaak van IVAGO maar liefst 115 acties georganiseerd en 5.425 kg afval opgehaald. Dat blijkt uit informatie die fractieleider Stijn De Roo (CD&V) opvroeg bij schepen voor Openbare Netheid Bram Van Braeckevelt (Groen). De meeste opruimacties vonden plaats in Gent Centrum, Sint-Amandsberg en Ledeberg.