Stijn De Roo

Vlaams Volksvertegenwoordiger - Gemeenteraadslid Gent

Stijn De Roo is geboren en getogen in Gent en is vader in een gezin met 5 kinderen. Met zijn masterdiploma in de bio-ingenieurswetenschappen ging hij aan de slag bij Landelijke Gilden en Boerenbond. Hier nam hij respectievelijk de functie van directie-adjunct en directeur op.

Hij is sinds januari 2019 gemeenteraadslid voor cd&v in Gent en sinds oktober 2020 volksvertegenwoordiger in het Vlaams Parlement. Daar wil hij zorgen voor een sterke link tussen stad Gent en het Vlaams Parlement, die op allerlei domeinen beter elkaar versterken dan ze elkaar tegenwerken. Maar hij wil ook zorgen voor een goede relatie tussen stad en platteland, wat de hele provincie Oost-Vlaanderen ten goede zal komen.

Als volksvertegenwoordiger is Stijn actief op cruciale thema’s. Hij is in het Vlaams Parlement vast lid van de commissie voor Landbouw, Visserij en Plattelandsbeleid, en de commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie. Daarnaast draagt hij bij aan het beleid rond Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie als plaatsvervangend lid.

Hij zetelde als vast lid in de Onderzoekscommissie PFAS-PFOS van juni 2021 tot maart 2022.

Van 2019 tot 2024 was Stijn de Roo fractieleider voor cd&v in de gemeenteraad van Gent.

Sinds april 2022 zetelt Stijn De Roo eveneens in de Senaat.

In 2024 werd hij herverkozen in de gemeenteraad van Gent en in het Vlaams Parlement. Met zijn wortels stevig verankerd in Gent en een focus op thema’s als innovatie, AI, landbouw en leefmilieu, blijft Stijn De Roo zich inzetten voor een duurzame en welvarende toekomst.

 

Nieuws

Definitieve inrichting Driemasterpark voor volgende legislatuur

In haar antwoord op de mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo tijdens de commissie SSW van maart zei de schepen: “De afgelopen jaren is er in Wondelgem al op diverse plekken geïnvesteerd in nieuwe speelzones. Denk aan…de grote speelzone en avonturenparcours in de Biesbilkstraat, Driemasterpark, Marie Curiestraat, Haagstuk, ....”. Naar aanleiding van dit antwoord krijg ik van verschillende buurtbewoners vragen over de stand van zaken bij de heraanleg van het Driemasterpark.

Langsgaan op afspraak in de Gentse wijkcommissariaten blijft bestaan

Sinds 1 juli 2020 werkt de Gentse politie voor niet-dringende aangiftes en meldingen op afspraak tijdens de openingsuren van de commissariaten. Ze raadt burgers aan om aangifte te doen in de eigen politiezone.

De eindbestemming en eventuele reconstructie van Doelse Kogge meer dan ooit onduidelijk!

“Op dit ogenblik is er nog geen duidelijkheid rond de eindbestemming en eventuele reconstructie van De Kogge,” antwoordde Matthias Diependaele (N-VA), Vlaams minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed op een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (CD&V).

Schooldebat VLOT in Lokeren

De schooldebatten zijn terug van (heel lang) weggeweest ! Ik mocht samen met de voorzitter van JONGCDV Oost-Vlaanderen cd&v vertegenwoordigen op het schooldebat van VLOT in Lokeren. 

Zwerfvuil en sluikstorten op Fonteineplein in Gent wordt aangepakt !

Het Fonteineplein is al jaren de ontmoetingsplek in de Brugse Poort voor jong en oud. Er wordt ’s middags geluncht aan de banken en na school komen veel kinderen er nog even spelen. Tegen de avond vinden vooral jongeren de weg naar het plein.

Er moet sneller gecommuniceerd worden bij het plaatsen van nieuwe fietsenstallingen !

In Gent worden er op verschillende plekken nieuwe fietsenstallingen geplaatst. Ik ontvang verschillende vragen over de manier waarop de stad deze werkzaamheden uitvoert. Buurtbewoners geven aan dat ze op voorhand niet geconsulteerd worden over het plaatsen van de fietsenstallingen. Ook uit het antwoord van de schepen op mijn eerdere schriftelijke vraag, blijkt dat de stad de bewoners pas per brief informeert op moment van de plaatsing.

Verkeersdoorstroming in de Botestraat - Groenestaaktstraat moet veiliger!

Na een intensieve werfperiode van meer dan twee jaar, werden de wegen- en rioleringswerken in de Botestraat, Groenestaakstraat en Gaverstraat in juli van 2020 afgerond.

Opvangplaatsen voor Oekraïense vluchtelingen in Gent

De oorlog in Oekraïne en de grote vluchtelingenstroom die hieruit voortkomt, hebben een immense golf van solidariteit op gang gebracht in ons land. Bij de start van de crisis werd het initiatief #PlekVrij op poten gezet om op korte termijn voldoende huisvesting te registreren voor latere opvang. Nog geen 48 uur na de lancering hadden bijna 500 gemeenten – waaronder Gent – de oproep al positief beantwoord. 

Project Ring 4 West en Oost (R4WO) - Deelzone Sint-Kruis-Winkel/Oostakker – stand van zaken

De R4WO zijn twee belangrijke verkeersaders voor de Gentse regio. Beide wegen zijn onvoldoende uitgerust voor de functie die ze moeten vervullen. Met het project R4WO vormt de Vlaamse overheid het westelijke en oostelijke stuk van de R4 om tot primaire wegen.

Afsluiten Bosstraat Drongen gemotoriseerd verkeer tijdens weekend ligt op tafel...

Door de toenemende verkeersdrukte in de Bosstraat, lanceerde Natuurpunt in 2021 de oproep om er extra verkeersdrempels en zebrapaden aan te leggen. Minder en trager verkeer zouden volgens de organisatie tot minder aanrijdingen leiden. De stad remt intussen met zebrapaden en verkeersdrempels de snelheid van het doorgaand verkeer af. Momenteel doet de ronde dat de organisatie vraagt om de Bosstraat in het weekend afsluiten voor gemotoriseerd verkeer.