Stijn in Gent

Stijn werd in 2018 voor de eerste keer verkozen in de Gentse gemeenteraad. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2024 werd hij herkozen.

Hij zetelt in de commissies:

  • Mobiliteit, Architectuur, Stadsontwikkeling, Stedenbouw en Erfgoed (MASSE)
  • Financiën, Administratieve vereenvoudiging, Burgerzaken en Algemene Zaken (FABAZ)

Stijn is een actief raadslid. Van alle raadsleden stelde hij sinds zijn aantreden het hoogst aantal vragen aan het college van burgemeester en schepenen. Verder kaart hij ook de Gentse thema's op Vlaams en federaal niveau, en vice versa.

nieuws uit Gent

Heraanleg Antoon Catriestraat en Boskeetstraat Drongen: start van werken met een jaar uitgesteld

“Aangezien de timing voor het indienen van de vergunningsaanvraag met 1 jaar opschuift als gevolg van de onteigeningsproblematiek, is dat ook het geval voor de start der werken. Dit zal ten vroegste 2026 zijn,” antwoordde bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) op de schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) die hij stelde in opvolging van zijn eerdere schriftelijke vragen over de heraanleg van de Antoon Catriestraat en de Boskeetstraat in Drongen.

Motie Gentse gemeenteraad conflict Hamas - Israël

De cd&v-fractie veroordeelt de aanslagen van de terroristische organisatie Hamas en de aanvallen van Israël waarbij al duizenden onschuldige slachtoffers zijn gevallen. Op de gemeenteraad namen we een motie aan.

Toegankelijkheid domein en Landgoed De Campagne

Het Landgoed De Campagne is een stadsgebouw in Luchteren waar verenigingen terecht kunnen. De zalen worden veelvuldig gebruikt door ouderen en minder mobiele mensen.

Renovatie kasteel Borluut - Sint-Denijs-Westrem

Kasteel Borluut in de Kleine Gentstraat in Sint-Denijs-Westrem is sinds mei 2018 in gebruik door vzw Dekenij Borluut via een ‘bezetting ter brede’. Feitelijke verenigingen, andere organisaties en particulieren kunnen het kasteel gebruiken na reservatie.

Project Sint-Jozefskerk - stand van zaken

Sinds 29 maart 2019 is de Sint-Jozefkerk in de Wondelgemstraat eigendom van de Stad Gent. Hierna werd een traject opgestart dat voorziet in de renovatie van de kerk. In het najaar van 2020 konden de buurtbewoners en -organisaties het voorontwerp voor het eerst inkijken en hun reacties geven. OCUP vzw werd hierbij aangesteld als coördinator. Vervolgens werd in januari 2022 het ontwerp voor de eerste fase van de werken goedgekeurd door het college. Het ging hierbij om de definitieve goedkeuring van het ontwerp van de crypte.

Eindejaarsverlichting in Gent blijft dit jaar terug branden

De eindejaarsverlichting in winkelstraten en winkelkernen kan dit jaar opnieuw in volle glorie branden. De stad keert terug naar de oude branduren, waardoor de verlichting ook na middernacht zal branden. Ook de 3D-bomen keren terug naar de deelgemeenten. Dat blijkt uit een vraag van gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) aan schepen Sofie Bracke (Open VLD).

Nood aan extra openbaar sanitair in Gent aangetoond !

Het is belangrijk om voldoende kwalitatief en toegankelijk publiek sanitair te voorzien en om duidelijk te communiceren en signaleren waar men deze kan vinden. In onze stad is er de laatste jaren werk gemaakt van een beleidskader rond publiek sanitair, waar "optimale spreiding", "toegankelijkheid" en "kwaliteit" de kernthema's zijn.

Week van de Handhaving tegen sluikstorters

Een belangrijk element in het kader van de bestrijding van sluikstort is de handhaving, zowel door betrapping op heterdaad als via het achterhalen van de identiteit van de mogelijke sluikstorter. De stad en de politie zetten hiervoor allerlei middelen in: meldingsapp, sluikstortcamera’s, doorzoeken van sluikstort naar persoonsgegevens, …

Gent Europese Jongerenhoofdstad - tijdelijke constructies student-architecten

Tijdens een bevraging in het voorjaar van 2023 over de kwaliteit van de Gentse leefomgeving gaven zo'n vijftig jongeren hun mening. Vragen als waar ze graag komen in onze stad, welke plekken ze mijden en welke verbeteringen mogelijk zijn kwamen aan bod.

Toegankelijke haltes historisch centrum Gent

De stad Gent werkt samen met De Lijn aan een verbeterde toegankelijkheid van haar haltes. Een halte is toegankelijk als het perron verhoogd is aangelegd, met een aanrijdbare boordsteen; de doorgang op het perron voldoende breed en obstakelvrij is; het oppervlak van het perron voldoende effen, aaneengesloten en slipvrij is; het perron drempelvrij bereikbaar is; het perron voorzien is van een geleidelijn en opstapvlak in rubbertegels en het fietspad, indien aanwezig, correct is aangelegd ter hoogte van het perron.